The Seven Rays

(2019, 100×110, acryl op linnen)

 

Dit is mijn eerste schilderij dat de Zeven Stralen uitbeeldt. Dit zijn emanaties die uit de bron komen, uit het bewustzijn waar alle vormen uit voortkomen en mee ‘bezield’ zijn, het bewustzijn dat alle vormen doordringt: de natuurrijken (mineralen, planten, dieren, mensen), de hogere rijken (de ziel, het hogere zelf/de meesters, de planeten, ons zonnestelsel, de dierenriemtekens, alle zonnestelsels, het universum, alle universa). Iedere straal heeft een kleur: straal 1 (wil en kracht) is rood; straal 2 (liefde en wijsheid) is blauw; straal 3 (actieve intelligentie en abstract denkvermogen) is groen; straal 4 (harmonie door conflict, en schoonheid); straal 5 (concrete kennis en wetenschap) is oranje; straal 6 (devotie en abstract idealisme) is roze; straal 7 (orde en ceremoniële magie) is paars.

 

Cosmic Fire 1

(2022, 100×60, acryl op linnen)

 

Cosmic Fire 2

(2023, 100×70, acryl op linnen)

 

Cosmic Fire 3

(2023, 100×60, acryl op linnen)

 

Deze Cosmic Fire serie is spontaan ontstaan. De eerste, zelf vind ik die het mooiste, heb ik zonder nadenken over een ander schilderij geschilderd dat ik niet mooi vond. En tot mijn verrassing kwam dit eruit. Ik heb het Cosmic Fire genoemd, naar het magnum opus van Alice Bailey,  A Treatise on Cosmic Fire. Een evenzo magnifiek als ondoordringbaar boek, voor de concrete mind. Er wordt gezegd dat Meester Djwhal Khul hierin het vervolg op The Secret Doctrine van Helena Blavatsky heeft doorgegeven. De tweede en derde heb ik vervolgens ook zo spontaan mogelijk, als varianten, proberen te schilderen. 

 

Cosmic Eye

(2024, 100×60, acryl op linnen)

 

Deze heb ik nageschilderd van een fotobewerking van meerdere foto’s van de Hubble telescoop. Goed gelukt, al zeg ik het zelf. Toen ik mijn boek ‘Tijdloze Wijsheid’ aan het afronden was dacht ik, daar moet deze afbeelding op. Hetgeen geschiedde.

 

Astral Waters I

(2024, 100×60, acryl op linnen)

Dit is een bewerking van een heel mooi schilderij dat ik op de kunstmarkt in Bergen zag van Erika Toliusis (alleen de zee), en dit gecombineerd met een foto van een zee met lucht erboven. Die lucht heb ik hier gebruikt en het water dus van Toliusis. Zo ontstond er een mystieke combinatie van een vrij ruige zee met een serene lucht. Dat is wat vreemd in de fysieke realiteit, maar wel zo spannend vind ik zelf. En het blijkt nog ergens op te slaan ook. De vrij wilde zee staat voor ons astrale of emotionele bewustzijn. Vandaar de titel. En onze emoties kunnen alleen worden verdreven met een koele, heldere en rustige mind, de lucht. Kijk ook of je het gezichtje in de lucht kunt vinden. Die zag ik eerst zelf niet, maar een vriend wees me erop.

 

Astral Waters II

(2024, 100×100, acryl op linnen, 2.495,-)

Dit is een bewerking van een prachtig schilderij van Erika Toliusus dat ik op de jaarlijkse kunstmarkt in Bergen zag. Ik heb het zo nauwgezet mogelijk trachten na te schilderen. En dat is best aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Voor mij verbeeldt het eveneens de Astrale Wateren, oftewel het astrale/emotionele bewustzijn, maar dan in een rustigere en meer serene staat als op Astral Waters I.

 

Birth Signs 1

(2019, 50×100, acryl op katoen, op verzoek te maken voor jouw eigen geboortehoroscoop)

 

De drie belangrijkste plaatsingen in de horoscoop zijn de Zon, de Ascendant en de Maan. Dit schilderij beeldt deze plaatsingen op een schematische manier in mijn geboortehoroscoop uit. Mijn Zon staat in Steenbok, centraal in het schilderij omdat dit mijn persoonlijkheidsteken is, het teken waar dit leven om draait. Mijn Ascendant, het belangrijkste teken in de esoterie omdat deze de missie van de ziel vertegenwoordigt, staat in Stier. De Stier is aanvankelijk vooral bezig met het vergaren van materie en geld en het vervullen van zijn behoeften. Maar op een hoger spiritueel niveau streeft de Stier naar verlichting. Deze is boven de Steenbok afgebeeld omdat de ziel boven de persoonlijkheid staat. De Stier ziel probeert omlaag te komen en de Steenbok persoonlijkheid te doordringen met zijn licht, als hij eenmaal wordt aangeroepen door de persoonlijkheid, hetgeen in mijn geval het geval is. De Stier zit klem in een soort zandloper waar een dunne straal licht doorheen straalt. Dit was mijn gevoel toen ik dit schilderij in 2019 maakte. Inmiddels (2023 nu) zou ik de lichtstroom wat verder door laten stromen. Dan is tot slot de Maan onderaan te zien in het teken Schorpioen. De Maan staat voor het verleden en het onderbewustzijn. Schorpioen is een emotioneel teken, maar ook het teken van discipelschap en beproevingen. De schorpioen trekt met zijn scharen de Steenbok omlaag, c.q. houdt hem tegen om het licht van de stier ziel toe te laten.

Wil jij voor jezelf ook zo’n schilderij van jouw eigen horoscoop? Dan kan ik die voor je maken.

 

 

Birth Signs 2

(2020, 100×70, acryl op linnen, op verzoek te maken voor jouw eigen geboortehoroscoop)

 

De drie belangrijkste plaatsingen in de horoscoop zijn de Zon, de Ascendant en de Maan. Dit schilderij beeldt deze plaatsingen in mijn geboortehoroscoop uit. Mijn Zon staat in Steenbok, die op de berg staat met de zon boven zich. Dit is mijn persoonlijkheidsteken, het teken waar dit leven om draait. De Steenbok is een solitair dier dat alleen, stap voor stap, met volharding de berg oploopt. Eenmaal daar aangekomen zal hij zijn rug naar het verblindende licht van de materie draaien. Maar hij is hardnekkig, het duurt een lange tijd voordat hij op de berg is aangekomen. Mijn Ascendant, het belangrijkste teken in de esoterie omdat deze de missie van de ziel vertegenwoordigt, staat in Stier. De Stier is aanvankelijk vooral bezig met het vergaren van materie en geld en het vervullen van zijn behoeften. Maar op een hoger spiritueel niveau streeft de Stier naar verlichting. De Ascendant staat altijd links in de horoscoop. Daarom is de Stier in dit schilderij linksonder afgebeeld. Hij komt aanstormen met een lichtbundel die uit zijn derde oog naar de Steenbok schijnt. Daarmee probeert hij de Steenbok te verlichten, met zijn ziel te doordringen. Ook het symbool van Mars is te zien links, omdat Mars conjunct staat met mijn Ascendant. Mars staat voor strijd, drive en passie. Dit maakt dat ik zeer gepassioneerd ben om de verlichtende kennis van de Tijdloze Wijsheid te verspreiden. Ook is onderaan het schilderij het symbool van Uranus geprojecteerd die in mijn geval exact vierkant staat met mijn Stier ascendant. Dit versterkt mijn drang tot transformatie op mijn eigen, vaak van de mainstream afwijkende, manier. Dan is tot slot de Maan rechts te zien omdat die ook rechts in mijn horoscoop staat, in Schorpioen en tegenover de ascendant. De Maan staat voor het verleden en het onderbewustzijn. Schorpioen is een emotioneel teken, maar ook het teken van discipelschap en beproevingen. De Schorpioen rechtsonder steekt in het donker en hindert de steenbok om het licht van de stier ziel toe te laten. Het symbool van Jupiter staat naast de Maan omdat deze exact conjunct staan in mijn horoscoop. Jupiter staat voor expansie, uitbreiding en versterking. Deze planeet versterkt daarmee de hier beschreven hinderkracht van Schorpioen.

Wil jij voor jezelf ook zo’n schilderij van jouw eigen horoscoop? Dan kan ik die voor je maken.

 

Fohat small

(2019, 15×54, acryl op hout)

 

Fohat is de levenskracht die alle substantie doordringt en voortstuwt in bewustzijnsontwikkeling. De term komt uit De Geheime Leer van Helena Blavatsky. Voordat het universum, dat net zoals alle vormen in het universum zelf ook een vorm en een bewust wezen is, bestond was er alleen ongemanifesteerd bewustzijn. Er waren dus geen vormen, geen universum, niets. Er was no-thing. Maar Fohat is de bezielde, bewuste, goddelijke oerkracht die noodzakelijk en onontkoombaar naar buiten wil komen en dat, na een lange nacht van ongemanifesteerd bewustzijn, in De Geheime Leer Pralaya genoemd, ook doet. Daarmee ontvouwt het bewustzijn zich in vorm en ruimte, hetgeen hetzelfde is, en ontstaat de lange dag van gemanifesteerd bewustzijn in talloze vormen, in de Geheime Leer Manvantara genoemd.

In dit kleine schilderijtje is deze Fohat uitgebeeld door een bloem die zich uit de donkere aarde naar boven dringt, naar het licht, of naar de lichtbron, die tegelijkertijd de bloem ís. Het is een klein schilderij, dus laat je niet afleiden door de grote afbeelding.

 

 

Fohat

(2022, 60×60, olie op linnen, 995,-) – Verkocht

 

Het verhaal dat hierbij hoort is hetzelfde als hierboven bij Fohat Small. Ik kan er nog aan toevoegen dat dit het eerste schilderij is dat ik met olie heb geschilderd en dat het inmiddels verkocht is. Maar ik kan er op verzoek meer maken.

 

The Coronation

(2019, 80×80, acryl op linnen)

 

Dit schilderij is nageschilderd van een foto waarop het natuurfenomeen is afgebeeld waarbij de zon gecombineerd met sneeuw prachtige cirkels in de lucht maakt. De engel heb ik erbij bedacht. Deze foto is vlak voor corona en de lockdowns gemaakt. Alsof het dit wilde aankondigen. Nou ja, alsof, het wás de een aankondiging! Want een corona staat ook voor de extreem hete uitstraling rondom de zon waarbij het enorme elektromagnetische veld van de zon een belangrijke rol speelt. En de zon is de centrale levensbron van ons zonnestelsel, en ook een esoterisch wezen, de zonnelogos, de bestuurder van ons zonnestelsel van liefde en wijsheid. De term ‘coronation’ is bedacht door Charles Eisenstein, als de samenvoeging van corona en ‘initiation’, inwijding. De coronacrisis luidde een grote inwijding in voor de mensheid die tot op de dag van vandaag en zeker tot in 2025, en waarschijnlijk ook nog jaren erna, doorgaat.

 

 

Venix Rising

(2021, acryl op linnen, 50×70)

 

Dit doek is een vrouwelijke vertaling van Mercurius, of Hermes Tresmegistus, die uit het vuur oprijst met slangen om zich heen. Dit heb ik als voorbeeld genomen en ik vond dat er een vrouwelijke engel uit op moest rijzen in plaats van Hermes. Toen het klaar was zag ik in de vrouwelijke engel Venus, maar ook een Phoenix die uit zijn as verrijst. Vandaar de titel ‘Venix Rising’.

 

Freedom Bird

(2022, 120×60, acryl op katoen)

 

Aanvankelijk was ik een landschap met kleurige lucht aan het schilderen, waarbij ik als voorbeeld een schilderij van Robert Roth nam. Maar ik vond dat er iets ontbrak in de lucht. Toen zag ik een prachtige foto van een wolk met een vogelvorm en ontstond het idee van de grote vogel die zich om de zon heenbuigt en vrijheid naar de aarde brengt.

 

Reappearance

(2022, 90×60, acryl op katoen)

 

Een van de boeken van Alice Bailey heet ‘Reappearance of de Christ’. Dit boek gaat over de wederkomst van de Christus, ook wel de Maytrea of Iman Mhadi, of nog anders, genoemd. De Christus is het hoofd van de Spirituele Hiërarchie van de Meesters van Wijsheid, oftewel de Grote Witte Broederschap. Aan dit grote wezen van liefde en wijsheid heeft het christendom zijn naam ontleend, maar dit wezen bestaat uiteraard al veel langer dan het christendom en staat daar in die zin los van. Het christendom is een uitermate zwakke manifestatie van hetgeen waar hij voor staat; liefde en wijsheid. De Spirituele Hiërarchie komt met de Wesak maan in 2025 (op 12 mei van dat jaar) in een grote samenkomst bij elkaar, hetgeen maar eens in de honderd jaar gebeurt. Dan wordt de beslissing genomen of de mensheid toe is aan het naar buiten treden van de Meesters aangevoerd door de Christus. Hiervoor zal het Christusbewustzijn bij voldoende mensen dienen te zijn ingedaald. In dit schilderij zie je het ‘gezicht van de Christus’ door de wolken schijnen. Het is eigenlijk nog maar een eerste ruwe versie, maar ik vond hem mooi genoeg om hem zo te laten. Er komt nog een vervolgschilderij waarin hij duidelijker zal zijn afgebeeld.

 

 

JC

(2023, 40×50, olie op linnen)

 

Dit schilderij zou je enerzijds kunnen zien als het hierboven bij ‘Reappearance’ aangekondigde vervolg. Maar het is een naschildering van de beroemde bewerking van het gezicht van Jezus dat is afgebeeld op de lijkwade van Turijn. JC staat uiteraard voor Jezus Christus. Ik vind hem zelf prachtig maar hij is toch, zij het met pijn in mijn hart, te koop. Het is een relatief klein schilderij, dus laat je niet misleiden door de grote afbeelding.

 

MM

(2024, 40×50, olie op linnen)

 

Als JC op schilderij is gezet mag zijn ega Maria Magdalena niet ontbreken. Ik vond een prachtige afbeelding, die ik beschouw als een afbeelding van Maria Magdalena, en heb deze zo goed mogelijk na proberen te schilderen. Een hele klus. In het echt is ie mooier eerlijk gezegd. Op de foto lijkt het rechteroog (voor de kijker) wat toegeknepen, maar op het origineel toont dit anders, en mooier.